fredag 19 juli 2013

Thailändska snacks i Skånsk koloni

Både maken och jag är mycket förtjusta i Thai mat
och
då menar jag riktig Thai mat 
inte det som man får på många Thai restauranger här hemma

En rätt som jag är speciellt förtjust i är Mieng Kham
en maträtt med gamla anor 
det man i Thailand kallar Royal Kitchen
Själva namnet betyder ungefär
"äta många saker i en tugga"

Jag har länge letat efter de blad man använder till att packa in de många smakerna i
utan någon större framgång
men häromdagen läste jag en artikel på nätet 
och
 upptäcker då att jag letat efter fel sorts blad
de blad jag skulle ha hade jag sett många gånger hos min favoritbutik på Möllan.

Chaphlu

I dessa blad 
lägger man finhackad
schalottenlök - färsk ingefära - torkade miniräkor
osaltade jordnötter - lime med skal - rostad kokos - färsk chili

Egenodlad chili

Ingredienserna

Det hela toppas med en sås gjord på bl a 
palmsocker och rostade kokosflingor


Men ni hör ju själva hur gott det är
alla smaker på en och samma gång
sött-surt-salt -starkt-kryddigt

Maken och jag satte oss till bords
och 
helt plötsligt var vi förflyttade till 
en liten-liten restaurang på en bakgata i Bangkok

Sukhumvit Road
Soi 36

Jag tog flera bilder på piece de la resistance
men
var förmodligen så exalterad att jag glömde fokusera
så de bilderna blev rätt suddiga :)

Så jag fick låna en bild från Wikipedia







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar