söndag 1 maj 2016

Vår i kolonin

nu har vi den bästa årstiden
när 
knopparna brister
plommonträdet blommar
och
pionerna sticker upp ur jorden



kommer allt oftare på mig själv med att låta 
som
min mamma
som är otroligt 
trädgårds-natur-djur intresserad
minns mina ungdomsår
när man 
var den coola tonåringen
och 
bara suckade när 
olika växter i trädgården skulle avhandlas
fåglar skulle identifieras under bilfärden
ja där är jag inte riktigt ännu
med
fåglarna alltså
men trädgården kommenteras flitigt
även 
den minsta lilla knopp eller maskros
men
det är väl så det 
är
vi är mer lika än olika

nu tittar 
denna skönhet
upp i rabatten


och
maken och jag har en lång fin sommar framför oss
med
grill-ogräs-lite hösnuva
ja allt det där som hör sommaren till




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar