tisdag 17 maj 2016

När suget sätter in

är det tur
att
jag jobbar
 i 
ett mångkulturellt kvarter
precis 
vid 


det 
brukar ta några veckor efter hemkomsten 
men se´n kommer det
suget efter Thaimaten
idag bunkrade jag upp det nödvändigaste
hos favoritbutiken
Asian Trading


på 
lördag blir det Mien Kham


stapelvaror
bästa kokosmjölken
kaffir lime blad


Seafood Chillisås


torkade miniräkor
en annan kund i butiken frågade om jag verkligen åt dem
till hennes förtjusning sa jag 
att 
det gör vi
thailändarna är mycket stolta över sin kokkonst
av 
henne fick jag dagens tips
blanda dem med Sambal Olek 
och
servera med ris


lycka 
är 
när jag hittar 
Nam Pik Phla


chiliröra
här kan man dippa grönsaker
och 
fläsksvålar
(crispy porkskin)
första gången vi såg det på en meny i Chiang Mai
sa vi
men kan det vara ....
kanske....
vi provar.....
in 
kom 
helt nygjorda
de godaste fläsksvålar 
vi 
någonsin ätit
tillsammans med ovan nämnda sås i en grön chili variant


dagens nya blev den här inlagda mangon 
med chili of course
ska bli spännande att prova











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar