måndag 16 juni 2014

Att äntligen hitta grön papaya

idag var jag en sväng till thaibutiken
(som egentligen ägs av en vietnamesisk familj)
för att bunkra upp lite olika slags såser vi använder till matlagning
utanför butiken stod det stora lådor märkta med Thai Airways
aha
tänkte jag
de har fått sin veckoleverans med grönsaker
väl inne i butiken
såg jag något som liknade en squash
märkligt 
att 
frakta sån´t ända från Thailand
men
det var ju ingen squash
utan 
där låg den 
den 
jag aldrig trodde jag skulle hitta
grön papaya



så nu är det nära
nu ska jag bara skaffa resten av ingredienserna
sen kan jag göra
salladen 
jag kan äta sju dar i veckan


Thailand i ett nötskal
eftersom rätten ska mortlas ihop
ska jag gå och köpa mig en ny mortel
jag har inte tyckt att det var lönt
eftersom
jag ändå inte skulle hitta grön papaya :)
kunde tagit morteln idag 
om
jag inte haft allt det här att bära på


lite olika sorters Teryaki såser
oyester sås
en ny spännande fisksås med vitlök och chili i
svamparna är ett slags champinjoner jag inte kunnat hitta här hemma
kanske inte samma sak på burk
men 
nästan

inspirerad av dagens inköp
blir det glasnudlar med vitlöksräkor till middag










2 kommentarer:

  1. Du är säkert en mästerkock!! Salladen såg riktigt god och fräsch ut!!!
    Ha en fin vecka
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Jag som aldrig varit i Thailand har aldrig smakat denna sallad, men det verkar galet god. Kul när man hittar lite mer exotiska varor att tillaga. Kramisar Tina

    SvaraRadera