måndag 19 maj 2014

Tivoliglass igen.....

på begäran kommer här receptet
inte nog med att den är god
den är även enkel och man slipper att hålla på in i det sista

Tivoliglass
8-10 personer
(vi var 7 och där blev en bit över)

4 äggulor
(är det små ägg så ta fem)
3/4 dl strösocker
6 dl vispgrädde
75 g valnötskärnor
(jag brukar nog ta 100 g)
50 g mörk choklad
(jag brukar ta 75 - 100 g och helt vanlig Marabou ta inte 70 % det blir för bittert )
1 hg  röda och gröna cocktail bär
(vet att cocktailbär inte är allas favorit men här passar de bra)

hacka choklad och nötter
skär bären i halvor

Vispa äggulor och socker vitt och pösigt
ta ny bunke och vispa grädden till skum, vänd den försiktigt ned i äggsmeten
rör ner hacket i smeten, rör om försiktigt
ta en snygg kakform och häll över smeten i den
täck med folie, frys i minst 4-5 timmar
(jag gör den alltid dagen innan)

ska tydligen serveras med rullrån
helt omöjligt att hitta
jag köpte några andra kex
som jag glömde servera
så det går lika bra utan

i kväll ska jag ta en bit av det som blev över


2 kommentarer:

  1. Omnomnom! Taack :)

    SvaraRadera
  2. Den glassen har jag inte kunnat släppa sen jag såg den här inne, så tack för receptet. Kramisar Tina

    SvaraRadera